•  
  •  
 

العنوان

تمث يلاتُُ الآخرِِ في روايةِِ جِِرْْما ال ر تُّرجُُمان لمحمََّد حسََن عُُلْْوان قراءةٌٌ سيميائيََّةٌٌ ثقافيََّةٌٌ

أسماء الباحثين باللغة العربية

د. ناصر بن فهيد بن سيلمان ا لمِِجماج

Abstract

Despite the theme of “Self and the Other” being one of the most extensively explored in theoretical and applied studies within the fields of philosophy, literature, sociology, ethnology, and anthropology, it arguably remains among the themes most in need of further research. This necessity arises from its intrinsic connection to the essence of human existence and the self’s endeavor to realize itself—sometimes in confrontation with the self, and more often in confrontation with the Other in its diverse and multifaceted manifestations. This need becomes particularly pronounced in eras marked by intensified conflict between the Arab-Islamic self and the Western-Christian Other, as well as within Christian-Christian polarization. Here, however, we do not aim to delve into sectarian bias that transforms academic writing into a mere struggle between Self and Other. Rather, our objective is to conduct a critical and objective analysis that draws upon cultural readings to explore the reciprocal relationships between the two sides of the same coin. This study seeks to understand, describe, analyze, and comparatively observe the representations of the Other, differing in creed and ethnicity. Special attention is given to the narrative structure of an important novel that embodies this theme—namely, Jurma al-Turjuman by the Saudi author Mohammed Hassan Alwan (1979–). This necessitated a semiotic approach, effectively combining an understanding of the nature of this conflict with its impact on the narrative structure, particularly in relation to the characters, setting, and dialogue. The language of the dialogue reflects descriptive capacities that reveal the inner workings, structures, and cultures of the characters and their relationships within the framework of religious and ethnic polarization. Consequently, the study has reached a set of conclusions regarding the two hypotheses it sought to address as its main objectives.

الملخص

مع كون ثيمة“ الأنا والآخر“ من الثِّّيمات التي نالت حظًًّا موفُُورًًا من الدِِّراسات النََّظريََّة وال طّتَّبيقيََّة في الدّّراسات الفل سفيّّة والأدبيّّة والسُُّوسيُُولوچ ةّيَّ، والإثنولُُوچيََّة، والأنثربُُولُُوچيََّة؛ فإنّّها قد تكُُونُُ أكثر ال ثّّيمات حاجةًً لمزيدٍٍ من الدّّراسات لكونها مُُرتبطةًً بجوهر وُُجُُود الذّّات الإن سانيّّة، ومُُحاولة تحقيقها لنف سها في مُُواجهة الأنا تارةًً، وفي مُُواجهة الآخر تاراتٍٍ كثيرةٍٍ، مُُتعدّّدةٍٍ ومُُتشعّّبةٍٍ، لاسيّّما في العُُصُُور التي احتدم فيها ال ر صّراعُُ بين الأنا العربية الإسلاميّّة والآخر الغربيّّ الم سيحيّّ من ناحيةٍٍ، والتّّقاطُُبُُ الم سيحيّّ الم سيحيّّ خاصّّةًً. ول سنا، هُُنا، في سبيل التّّعصُُّب العقديّّ الذي يُُحوّّلُُ الكتابة البح ةّيَّث إلى صرا عٍٍ بين الأنا والآخر، بل توخََّت الدّّراسة، هُُنا، أن تكونََ دراسةًً نقديّّةًً موضُُوعيّّةًً، تعتمدُُ المقُُولات التي ب تّثَّها القراءاتُُ ال ثََّقافيةُُ في بحثها عن العلاقات المتبادلة بين وجهي العُُملة الواحدة في قصدها للفهم والوصف والتّّحليل والرّّ صد المقارن لتمثيلات الآخر المختلف مذهبيًًّا وعرقيًًّا، مع الانتباه إلى كون هذه الدّّراسة تدرُُسُُ البنية ال ر سَّرديََّة لروايةٍٍ مُُهمّّةٍٍ من الرّّوايات التي اعتمدت هذه ال ثِِّيمةُُ؛ أعني رواية “چرما ال جُرتُّرُمان“ للأدي ب السُُّعُُوديّّ محمد ح سن عُُلوان) 1979 م- (؛ م امّا جعل الدََّر س ال سيميائيّّ حاضرًًا بقُُوّّةٍٍ للجمع بين فهم طبيعة هذا ال ر صّرا ع، وأثره في البنية ال رسّر ديّّة، وبخاصّّةٍٍ الشََّخيّصّاتُُ، والمكانُُ، والحوارُُ بما تعك سُُهُُ لغتُُهُُ من قُُدراتٍٍ وصفيّّةٍٍ لدواخل الشخيّصّات وبنيتها وثقافاتها، وعلائقها بالتََّقاطُُب الدّّينيّّ والعرقيّّ. ومن ثمََّ؛ فقد توصََّلت الدراسةُُ إلى مجمُُوعةٍٍ من النََّتائج حول هاتين الفريَّضَتن اللََّتين وضعتهُُما الدِِّراسةُُ هدفًًا ومقدًصًا لها.

Article Language

Arabic

Share

COinS