العنوان
الأنا بين الفخر والانكسار في شعر البارودي دراسة أسلوبيََّة
Abstract
The ego has a clear presence in Al-Baroudi’s poetic corpus, serving as a primary gateway to understanding his poetic experience. The current research discussed Al-Baroudi’s tools and linguistic and artistic approaches for expressing the manifestations of the ego, its diversity, and the resources of its pride and defeat.It has adopted the stylistic approach as a guiding beacon; it examined Al-Baroudi’s ego from four perspectives, respectively: the poetic ego, the knightly ego, the loving ego and the complaining ego. The research demonstrated that Al-Baroudi depended in his pride on affirmative and non-affirmative nominal declarative sentences and on verbal sentences beginning with a past tense verb. To express his suffering and complaint, we encounter performative sentences, especially interrogative sentences denoting negation, denunciation, exclamation and verbal sentences beginning with a present tense verb. The research also identified interrelated dualities in Al-Baroudi’s poetry, such as the duality of pride in poetic vocation and military heroism and the association of love with suffering and burning with fire and the association of suffering with complaint and night and It showed that Al-Baroudi’s suffering in his love was due to concealing this love and the beloved’s pampering, and among his suffering in loving the homeland was his disclosure of that love. Al-Baroudi employed the definite and indefinite, the singular and the plural in a successful semantic employment in expressing his purposes and it revealed words that require the indefinite in his poetry to indicate exaggeration, such as the word (alienation) and it revealed that Al-Baroudi’s ego is independent of the group, distinct from them, and it is the product of accumulations and experiences that were formed since his upbringing and were manifested in its positions, behaviors and beliefs that are fixed on their principles, which are not changed or altered by changing circumstances and conditions.
الملخص
للأنا حضور واضح في مدونة الباروديّّ الشعرية، فهي مدخل رئيسِِ لفهم تجربته الشعرية، وقد ركزت الدراسة على الكشف عن أدوات البارودي، وأساليبه اللغوية والفنية في التعبير عن تجليََّات الأنا وتنوعها ومصادر فخرها وانكسارها، متخذة من معطبات المنهج الأسلوبي نبراسًًا هاديًًا، وتناولت الأنا الباروديََّة من زوايا أربعة هي على الترتيب : الأنا الشاعرة، والأنا الفارس، والأنا العاشقة، والأنا الشاكية، وََبََيََّنت الدراسة أن البارودي اعتمد في فخره على الجمل الاسمية الخبرية المؤكدة، وغير المؤكدة، و على الجمل الفعلية المبدوءة بالفعل الماضي، أما فى التعبير عن معاناته وشكواه فتطالعنا الجمل الإنشائية، وخاصة الاستفهام الدال على النفي والاستنكار والتعجب، والجمل الفعلية المبدوءة بالفعل المضارع ورصدت الدراسة الثنائيات المتلازمة في شعر البارودي كثنائية الفخر بالشاعرية والبطولات الحربية، وارتباط الحب بالعذاب والاحتراق بالنار، وارتباط المعاناة بالشكوى والليل، وبيََّنت الدراسة أن معاناة البارودي في حبه بسبب كتمان هذا الحب وتدلل المحبوبة ومن معاناته في عشق الوطن إفصاحه عن ذلك الحب، و وقد وظف البارودي التعريف والتنكير والإفراد والجمع توظيفًًا دلاليًًّا موفقًًا في التعبير عن أغراضه، وكشفت الدراسة عن كلمات تلزم التنكير في شعره دلالة على التهويل ككلمة )غربة(، وكشفت الدراسة عن أنََّ الأنا الباروديََّة مستقلة عن الجماعة متميزة عنهم، وهي نتاج تراكمات وخبرات تكوََّنت منذ نشأته، وتجلّّت في مواقعها وسلوكياتها ومعتقداتها الثابتة على مبادئها لا يغيرها ولا يبدلها تغير الظروف والأحوال.
Recommended Citation
Al-Harthi, Nayef Bin Abdul Aziz Bin Qalil
(2025)
"The Ego between Pride and Defeat in Al-Baroudi’s Poetry: A Stylistic Study,"
UB Journal for Humanities: Vol. 4:
Iss.
2, Article 14.
DOI: https://doi.org/10.65073/1658-9343.1043
Available at:
https://ubjh.ub.edu.sa/home/vol4/iss2/14