•  
  •  
 

العنوان

التجلي البياني لحرف الظرفية في السياق القرآني دراسة تحليلة في بعض فنون البيان

أسماء الباحثين باللغة العربية

د. عبد الرحمن بن هلال عبد الرحمن الحربي

Abstract

This study examines the rhetorical indications of the preposition (fī / “in”) in the Qur’anic discourse. Traditionally, scholars have limited its meanings to container circumstantiality, spatial circumstantiality, and temporal circumstantiality. However, evidence shows that the particle carries additional meanings, especially in the Qur’anic context—particularly when it governs an intransitive verb, or when it governs a verb that is usually connected with a different preposition. Such usages led to differences among scholars regarding its interpretation. Some linguists and jurists viewed these cases through the lens of implication (taḍmīn), where the verb assumes the meaning of another verb. Others considered them as alternation (tanāwub), where the preposition takes on the meaning of another preposition. Yet others interpret it as a phrase with a missing word that is to be understood from context. Rhetoricians, however, have identified further unique and diverse rhetorical implications, which expand to provide rich semantic density in harmony with the context. The preposition of circumstantiality was chosen for this study due to its frequent occurrence between literal and figurative usage, and because of the multiplicity and variety of its meanings. The study demonstrates that this preposition encompasses most of the domains of ‘Ilm al-Bayān (the science of rhetoric), such as metaphor (isti‘āra), metonymy (majāz mursal), and allusion (kināya). The study thus explores these rhetorical functions to highlight the depth and richness that can be derived from this particle in the Qur’anic discourse, revealing its unparalleled rhetorical wealth and expansive semantic scope.

الملخص

تعنى هذه الدراسة بتناول الدلالات البيانية لحرف الجر )في( المتعددة في البيان القرآني، حيث درجت الآراء على اقتصار دلالاته على الظرفية الوعائية، والظرفية المكانية، والظرفية الزمانية. ولكن الذي يظهر أن له دلالات أخرى خاصة في البيان القرآني، لا سيما حينما يتعدى به فعل لازم، أو يتعدى به فعل عادة يتعدى بغيره، الأمر الذي أدى إلى الاختلاف في تناوله عند العلماء. وقد رأى بعض اللغويين والأصوليين أنه يأتي -في هذا الإطار - بدلالة التضمين؛ أي أن فعله أُُشرب معنى فعل آخر. وحمله آخرون على دلالة التناوب؛ أي أنه حمل معنى حرف آخر، وقدر آخرون بعده مضافًًا. بينما نجد له عند البلاغيين دلالات بلاغية أخرى فريدة ومتنوعة، تتسع فتسهم بكثافة دلالية متوائمة مع السياق. وقد اختير حرف الظرفية؛ لكثرة تردده في السياق بين الحقيقة والمجاز؛ ولتعدد دلالاته وتنوعها. وقد أثبتت الدراسة تضمن هذا الحرف أغلب مباحث علم البيان؛ كالاستعارة، والمجاز المرسل، والكناية.وتناولت الدراسة هذا الموضوع لتقف على الدلالات التي يمكن استخلاصها في هذا الحرف من خلال استعراض بعض مواضعه في البيان الرباني، لما يتوقع فيه من ثراء بياني، واتساع دلالي منقطع النظير.

Article Language

Arabic

Share

COinS