•  
  •  
 

العنوان

الكفاءة التداولية لدى طالبات اللغة الإنجليزية كلغةًً أجنبية السعوديات: دراسة قائمة على وسائط التضمينات الحوارية

أسماء الباحثين باللغة العربية

د. أفنان المقرن

Abstract

The comprehension of conversational implicatures is a significant challenge for second language learners. Although some previous research has investigated this area, limited studies have compared how comprehension is influenced by the modality of input. This study seeks to determine the extent to which Saudi female BA-level EFL learners’ comprehension scores differ between reading and listening tests for each implicature subtype. It also examines how strongly individual learners’ subscale scores in the reading test predict their corresponding subscale scores in the listening test, and which implicature types display the greatest and least cross-modal consistency. A quantitative study was conducted with 60 participants who completed a pragmatic comprehension test containing 21 implicatures. Findings revealed that learners performed better in listening overall, with a 7.6-point advantage across subtypes. The largest benefit of listening was for Negative Opinion implicatures, where scores were 26.7 points higher than in reading. Indirect Refusals showed the strongest cross-modal consistency, while Negative Opinions showed the weakest, reflecting differences in reliance on text versus speech cues. These results highlight that auditory cues such as tone and context substantially aid pragmatic comprehension. The finding will be helpful to language instructors, EFL curriculum designers, and policy makers in understanding how learners process pragmatic meaning across different modalities, which will allow them to develop effective teaching strategies, design targeted teaching materials, and make educated decisions about curriculum development.

الملخص

يُُعََدّّ فهم التضمينات الحوارية من أبرز التحديات التي تواجه متعلّّمي اللغة الثانية. ورغم أنّّ عدداًً من الدراسات السابقة تناولت هذا المجال، إلا أن القليل منها قد اهتم بفحص أثر وسائط المدخلات في هذا الفهم. تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى اختلاف درجات الفهم لدى طالبات مرحلة البكالوريوس السعوديات المتخصصات في اللغة الإنجليزية كلغةًً أجنبية بين اختبارات القراءة والاستماع لكل نوع من أنواع التضمينات الحوارية. كما تسعى هذه الدراسة إلى استقصاء مدى قدرة الدرجات الفرعية في اختبار القراءة على التنبؤ بنظيراتها في اختبار الاستماع، وتحديد أيّّ أنواع التضمينات تُُظهر أعلى درجات الاتساق للوسائط وأدناها. وقد أُُجريت دراسة كمية شملت ستين مشاركة أدّّين اختباراًً للفهم التداولي مكونا من احدى وعشرين تضميناًً. وأظهرت النتائج تفوّّق الأداء في الاستماع بوجه عام، بفارق بلغ 7.6 نقاط عبر الأنواع كافة. وسُُجّّل أكبر فارق لصالح الاستماع في تضمينات الرأ ي السلبي، حيث تجاوزت الدرجات القراءة ب 26.7 نقطة. في ا لمقابل، أظهرت التضمينات المتمثّّلة في الرفض غير المباشر أعلى درجات الاتساق للوسائط، بينما سجّّلت الآراء السلبية أدناها، وهو ما يعكس التباين في الاعتماد على الإشارات النصية مقابل الإشارات الصوتية. وتؤكد هذه النتائج أنّّ المؤشرات السمعية - مثل النبرة والسياق - تسهم بصورة ملحوظة في تعزيز الفهم التداولي. ومن شأن هذه النتائج أن تُُفيد معلمي اللغة، ومصممي المناهج، وصانعي القرار في مجال تعليم اللغة الإنجليزية، إذ تساعدهم على إدراك الكيفية التي يعالج بها المتعلمون المعنى التداولي عبر الوسائط المختلفة، وتمكّّنهم من تطوير استراتيجيات تدريس أكثر فاعلية، وتصميم مواد تعليمية موجّّهة، واتخاذ قرارات مبنية على أسس علمية فيما يخص تطوير المناهج.

Article Language

English

Share

COinS