•  
  •  
 

العنوان

العلاقة بين الذكاء العاطفي وممارسات القيادة الخادمة: دراسة تطبيقية على القطاع الصحي بمنطقة عسير

أسماء الباحثين باللغة العربية

راجح بطي فهد المسردي

Abstract

The current study aimed to identify the relationship between emotional intelligence and servant leadership practices among health sector employees in the Asir region in the Kingdom of Saudi Arabia. Emotional intelligence was studied as an independent variable and servant leadership as a dependent variable. This study also investigates the relationship between emotional intelligence and the four dimensions of servant leadership: (conceptual skills/empowerment, emotional processing and care for others, and community development. The descriptive analytical approach was used, and the questionnaire tool was applied to collect data from the study population. A random sample representative of the study population was selected. The sample size was 360 employees of the General Directorate of Health Affairs in Bisha Governorate, and the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program was used to analyze the data. The study reached a set of results, the most important of which are: There is a statistically significant relationship between emotional intelligence and servant leadership practices in the health sector in Bisha Governorate. The results indicated that emotional intelligence is linked to the dimensions of servant leadership (conceptual skills/empowerment, emotional processing, caring for others, and community development), which indicates the importance of leaders possessing emotional intelligence skills to effectively implement the servant leadership approach. The results indicate that developing emotional intelligence skills among leaders Enhances their ability to practice servant leadership methods in managing health organizations. The study also reached a set of practical recommendations that will help leaders in the health sector to achieve goals effectively. Several scientific recommendations for future research and conclusions were also addressed.

الملخص

هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على العلاقة بين الذكاء العاطفي وبين ممارسات القيادة الخادمة لدى منسوبي القطاع الصحي بمنطقة عسير بالمملكة العربية السعودية. وقد مثل الذكاء العاطفي في الدراسة المتغير المستقل والقيادة الخادمة متغيراً تابعاً. حيث تم دراسة العلاقة بين الذكاء العاطفي وبين ابعاد القيادة الخادمة الأربعة: (المهارات المفاهيمية/ التمكين، المعالجة العاطفية ورعاية الاخرين، وتطوير المجتمع. تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، واستخدام أداة الاستبانة لجمع البيانات من عينة الدراسة التي تم اختيارها بطريقة عشوائية لتمثيل مجتمع الدراسة. بلغ حجم العينة 360 من العاملين في المديرية العامة للشؤون الصحية بمحافظة بيشة. وباستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) لتحليل البيانات توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج من أهمها: وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين الذكاء العاطفي وبين ممارسات القيادة الخادمة في القطاع الصحي بمحافظة بيشة. كما أظهرت النتائج وجود ارتباط بين الذكاء العاطفي وبين أبعاد القيادة الخادمة (المهارات المفاهيمية/ التمكين، المعالجة العاطفية ورعاية الاخرين، وتطوير المجتمع)، والتي تدل على أهمية امتلاك القادة لمهارات الذكاء العاطفي لتطبيق نهج القيادة الخادمة بفعالية كما اشارت النتائج إلى أن تطوير مهارات الذكاء العاطفي لدى القادة يعزز من قدرتهم على ممارسة أساليب القيادة الخادمة في إدارة المنظمات الصحية. وقد قدمت الدراسة عدد من التوصيات العملية التي من شأنها أن تساعد القادة في القطاع الصحي على تحقيق الأهداف بفعالية، إضافة الى عدة توصيات علمية للبحوث المستقبلية والاستنتاجات.

Article Language

Arabic

Share

COinS