العنوان
أثر تطبيق استراتيجية التحسين المستمر (كايزن) على مستوى جودة خدمات وزارة العدل للمساهمة بتحقيق رؤية المملكة 2030 : دراسة تطبيقية على المحاكم وكتابات العدل بمنطقة عسير - مدينة أبها
Abstract
This research aims to identify the correlation and impact between the implementation of the strategy of continuous improvement and the quality of services provided by the Ministry o f Justice. It seeks to answer questions, the most important of which are: To what extent a clear perception of the concept of continuous improvement for Ministry of Justice employees? To what extent does the implementation of the continuous improvement strategy contribute to the effectiveness of the Ministry of Justice's procedures and quality of services? The analytical descriptive procedures were used in this study, and the researchers used the questionnaire to gather information on the study community of court workers and justice writings in the city of Abha and the beneficiaries of these judicial bodies. A random sample was selected to represent the community of 100 individuals. A number of conclusions and findings were reached: A statistically significant relationship exists between the implementation of the strategy of continuous improvement and the quality of services provided by the Ministry of Justice, in addition to demonstrating the importance of the application of the kaizen in Saudi institutions, especially the Ministry of Justice, where search shows that the Ministry of Justice has applied a strategy kaizen In order to improve the efficiency of the dealings in order to achieve Vision 2030, the implementation of the continuous improvement strategy has an impact on the performance, services and dealings of the Ministry of Justice. Based on the findings, the researchers presented a set of recommendations consistent with what was concluded. The researchers also proposed a number of future studies that can be examined and studied by researchers in the government sector.
الملخص
يهدف هذا البحث إلى تحديد علاقة الارتباط والتأثير بين تطبيق استراتيجية التحسين المستمر ومستوى جودة الخدمات التي تقدمها وزارة العدل، ويحاول البحث الإجابة عن تساؤلات أهمها: إلى أي مدى يوجد تصور واضح للعاملين بوزارة العدل عن مفهوم التحسين المستمر؟ وما مدى مساهمة تطبيق استراتيجية التحسين المستمر في فاعلية إجراءات ومستوى جودة الخدمات التي تقدمها وزارة العدل؟ وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي في هذه الدراسة، كما استخدم الباحثان الاستبانة لجمع المعلومات على مجتمع الدراسة من العاملين في المحاكم وكتابات العدل بمدينة أبها والمستفيدين من هذه الجهات العدلية، وتم اختيار عينة عشوائية لتمثيل المجتمع بلغت 100 مفردة، وقد تم التوصل إلى عدد من الاستنتاجات والنتائج تتمثل فيما يلي: وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين تطبيق استراتيجية التحسين المستمر ومستوى جودة الخدمات التي تقدمها وزارة العدل، بالإضافة إلى اثبات أهمية تطبيق الكايزن في المؤسسات السعودية وخاصة وزارة العدل حيث أظهر البحث أن وزارة العدل قد طبقت استراتيجية (كايزن) من أجل رفع الكفاءة في التعاملات وذلك لتحقيق رؤية المملكة2030، وأن لتطبيق استراتيجية التحسين المستمر أثر على رفع مستوى الأداء والخدمات والتعاملات بوزارة العدل، واعتماداً على النتائج التي تم التوصل إليها أورد الباحثان مجموعة من التوصيات المنسجمة مع ما تم استنتاجه، كما قام الباحثان باقتراح عدد من الدراسات المستقبلية يمكن بحثها ودراستها من قبل الباحثين على القطاع الحكومي.
Recommended Citation
Ali AlHassan, Hassan Abdullah and Mohammed Alqusi, Sultan Ahmed
(2024)
"The impact of the implementation of the continuous improvement strategy (Kaisen) on the quality of the services of the Ministry of Justice to contribute to the realization of the Kingdom's Vision 2030,"
UB Journal for Humanities: Vol. 3:
Iss.
4, Article 6.
DOI: https://doi.org/10.65073/1658-9343.1098
Available at:
https://ubjh.ub.edu.sa/home/vol3/iss4/6