•  
  •  
 

العنوان

الذات في ديوان لم يعد أزرقاً لمحمد عبدالباري: دراسة موضوعاتية

أسماء الباحثين باللغة العربية

عبدالعزيز بن عياد المطيري

Abstract

This Research aims to provide a Critical Analysis to identify the forms of oneself in the Poetry Collection: No Longer Blue (Lam Yaʿud Azraqan), by Mohammad Abdelbari, by studying the major themes through which the states of oneself are formed in this Poetry Collection. The Research aims to achieve three objectives which are, firstly identifying the forms of oneself in No Longer Blue (Lam Ya ud Azraqan) Poetry Collection, second explaining the major basic themes of the forms of oneself in the Poetry Collection, and third identifying the aspects through which the major themes were revealed and reflected in the poetry contained therein the Poetry Collection. It relies on the Thematic Approach in studying and analyzing texts, making use of both tools of description and analysis. The research revealed a number of results, namely: The emergence of the estranged oneself in the collection, and its connection to a major theme: (search for reassurance), revealed by three manifestations: (spiritual estrangement, temporal estrangement, and spatial estrangement), and the losing oneself was also present. Through a major theme, which is: (loss), represented in two aspects: loss of hope and loss of love. The rebellious oneself appeared in the collection through the theme of resistance, which was represented in two aspects: proof of existence, and the poet’s call for independence in his personality.

الملخص

يسعى هذا البحث إلى تقديم تحليل نقدي يكشف عن أشكال الذات في ديوان: (لم يعد أزرقاً)، لمحمد عبدالباري، من خلال استنطاق النصوص الشعرية، ودراسة الثيمات الكبرى التي تتشكل من خلالها أحوال الذات في الديوان. ويهدف البحث إلى تحقيق أهدافٍ ثلاثة، هي: الكشف عن أشكال الذات في ديوان لم يعد أزرقا، وبيان الثيمات الكبرى الأساسية لأشكال الذات الواردة في الديوان، وتحديد المظاهر التي تجلت من خلالها الثيمات الكبرى، وانعكست على الأشعار الواردة في الديوان. ويعتمد على المنهج الموضوعاتي في دراسة النصوص وتحليلها، مستفيداً من أداتي الوصف والتحليل، وقد كشف البحث عن عدد من النتائج، هي: بروز الذات المغتربة في الديوان، وارتباطها بثيمة كبرى، هي: (البحث عن الطمأنينة)؛ التي حضرت في مظاهر ثلاثة، هي: (الغربة الروحية، والغربة الزمانية، والغربة المكانية)، كما حضرت الذات الخاسرة من خلال ثيمة كبرى، هي: (الفقد)، ممثلة في مظهرين، هما: فقد الأمل، وفقد الحب، وجاءت الذات الثائرة في الديوان من خلال ثيمة (المقاومة)، والتي تمثلت في مظهرين، هما: إثبات الوجود، ودعوة الشاعر إلى الاستقلال بشخصيته.

Article Language

Arabic

Share

COinS