•  
  •  
 

العنوان

أثر استراتيجيات إدارة المواهب في تحسين خدمة الرعاية الصحية: دراسة حالة على مجمع الملك فيصل الطبي بالطائف

أسماء الباحثين باللغة العربية

وجدان مبروك عبدالله العتيبي، أسامة عبد المنجي يوسف، سامي أحمد صالح الغامدي

Abstract

The current study aims to identify the role of talent management in improving the service of healthcare service. To achieve the objectives of the study, the researchers relied on the descriptive analytical approach. A questionnaire was administrated employees at King Faisal Medical Complex (KFMC) in Taif - Kingdom of Saudi Arabia. The researchers received back 230 responses. Results show that the respondents agreed highly on the imperative role of talent management, with an average score of 76.96%. There was a positive correlation was (r=0.4835), between the dimensions of talent management and the improvement of the healthcare service. The results also showed that human talent management has an impact on improving the service of health care (Sig.=.000), and explains 34.1% of the variance in the dependent variable. The study reported no significant effect of the talent management in improving health care service attributed to the participants qualification and job title. The study recommended the need to pay more attention to talent management in all its dimensions, as it is a strategic approach that contributes to improving the service of health care services. The study emphasizes encouraging talented employees to generate innovative ideas and to solve work problems, thus improving the quality of services provided.

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى تحديد دور إدارة المواهب في تحسين خدمات الرعاية الصحية. ولتحقيق ذلك، اعتمد الباحثون على المنهج الوصفي التحليلي. حيث تم جمع البيانات باستخدام استبانة من 230 موظف في مجمع الملك فيصل الطبي في الطائف بالمملكة العربية السعودية. وأظهرت النتائج اتفاق المستجيبين بشكل كبير على الدور الحيوي لإدارة المواهب في تحسين خدمات الرعاية الصحية بنسبة 76.96%. وأظهرت النتائج عن وجود ترابط إيجابي (r=0.4835) بين أبعاد إدارة المواهب وتحسين خدمات الرعاية الصحية. كما بينت النتائج عن دور إدارة المواهب البشرية في تحسين خدمات الرعاية الصحية عند نسبة الدلالة) (.000والتي تفسر 34.1% من التباين في المتغير التابع. لم تشير الدراسة إلى وجود تأثير كبير لإدارة المواهب في تحسين خدمات الرعاية الصحية يعزى إلى مؤهلات المشاركين والمسمى الوظيفي. وأوصت الدراسة بضرورة إيلاء مزيد من الاهتمام لإدارة المواهب في جميع جوانبها، حيث تعتبر نهجاً استراتيجياً يسهم في تحسين خدمات الرعاية الصحية. وتوصي الدراسة على تشجيع الموظفين الموهوبين على توليد أفكار مبتكرة وحل مشاكل العمل، مما يسهم في تحسين جودة الخدمات المقدمة.

Article Language

English

Share

COinS