•  
  •  
 

العنوان

تعزيز مهارات اللغة الإنجليزية الشفوية خارج التعلم الرسمي في سياق اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بالمملكة العربية السعودية

أسماء الباحثين باللغة العربية

غزوان محمد سعيد محمد

Abstract

The increasing research on informal language learning illustrates awareness about out-of-class learning. This study aimed to explore how technological advances are being used informally to enhance EFL learners’ oral skills. The study was conducted at the University of Bisha, Saudi Arabia. Employing a survey, data were collected from 191 learners at the university level. The participants were male and female students who were enrolled at different colleges of the university. Findings revealed that learners frequently use a set of strategies for out-of-class oral skills enhancement. The listening and speaking strategies were quite similar, which indicated that learners were aware of both categories of strategies. In terms of correlation, there was a positive correlation between the learners’ GPA and the extramural speaking strategies (Sig.=.025). On the other hand, there was no correlation between the learners’ GPA and the extramural listening strategies (Sig.=.092). These results suggest that learning oral skills can be enhanced outside the classroom and thus responding to the sustainable language education requirements. The study provides insights for teachers and policy-makers to encourage extending L2 learning beyond the formal curriculum to enrich formal language education. It also calls for future research to find informal learning measurements that educators need to use to include informal language learning as part of learners’ overall linguistic repertoire.

الملخص

توضح الأبحاث المتزايدة حول تعلم اللغة غير الرسمي الوعي حول التعلم خارج الفصل الدراسي، تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف استخدام التكنولوجيا بشكل غير رسمي لتعزيز المهارات الشفوية لمتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. أُجريت هذه الدراسة في جامعة بيشة بالمملكة العربية السعودية، باستخدام المنهج الاستقصائي، وتم جمع البيانات من 191 متعلماً على المستوى الجامعي، وكان المشاركين من الطلاب والطالبات المسجلين في كليات مختلفة في الجامعة، وكشفت النتائج عن مجموعة من الاستراتيجيات التي يستخدمها المتعلمون بشكل متكرر لتعزيز المهارات الشفوية خارج الفصل الدراسي، وكانت الاستراتيجيات المستخدمة في الاستماع والتحدث متشابهة تماماً، مما يعني أن المتعلمين على دراية بكلتا الفئتين من الاستراتيجيات. أشارت النتائج إلى وجود علاقة إيجابية طردية بين المعدل التراكمي للمتعلمين واستراتيجيات التحدث خارج الفصل (Sig. = .025)، بينما لا يوجد علاقة بين المعدل التراكمي للمتعلمين واستراتيجيات الاستماع خارج الفصل (Sig. = .092)، وعليه تقترح هذه النتائج تعزيز تعلم المهارات الشفوية خارج التدريس الرسمي والاستجابة لمتطلبات تعليم اللغة المستدامة. تقدم هذه الدراسة رؤى وتوصيات للمدرسين وصانعي القرار لتشجيع وتوسيع التعلم الغير رسمي للغة الانجليزية كلغة أجنبية لإثراء التعليم والتعلم الرسمي للغة، كما تدعو هذه الدراسة إلى تطوير البحث لإيجاد مقاييس للتعلم الغير رسمي للغة الانجليزية والتي يحتاجها المدرسين لتضمين تعلم اللغة غير الرسمي كجزء من الذخيرة اللغوية الشاملة للمتعلمين.

Article Language

English

Share

COinS