العنوان
التناص القراني في شعر النعمان بن بشير الأنصاري
Abstract
Intertextuality is the most significant art techniques that concerned bypoets, because it is a type of cross text, which gives the text more value and quality, as this study aims to identify a type of Intertextuality in poetry ofAl-Noman Bin Basheer Al-Ansari" which isQuranicIntertextuality, as it is the most prominent and common in his poetry, the poet derived much of his poetic discourse from the Holy Qur’an, and create a relationship between his text (Present Text) and Quran (Absence Text), through the different Intertextuality kinds. The study also aims to providing examples of Quranicintertextuality in his poetry,this is done through a descriptive study of his texts, and clarify its interaction with the Qur’anic text. The study found that the Holy Qur’an was established in the mind of Al-Nu'manIbnBashir,and his words are present in his memory, also he was able to influence the reader to a great extent by using the Qur’anic image in the form of intertextuality. This intertextuality often appears in his poetry in the form of indicative intertextuality, absorption intertextuality, then partial and total axis intertextuality, then partial citation intertextuality, and total quotationalintertextuality, which indicates that he was taking the Qur’anicintertextuality as a way to reach his linguistic intent. The study also found that his poetry was full with Quranicintertextualities,and this is evidence of his imbibing of the Qur’anic texts, and his understanding of their significance and meanings, in addition of his ability to use the vocabulary and structures of the Qur’an in its poetic texts. Also, the Qur’anictext was served the poetic meaning in the poet’s text, and strengthen its connotation, whether it was consciously or unconsciously by the poet.
الملخص
يعدُّ التَّناص من أهم التقنيات الفنيَّة التي اهتم بها الشعراء؛ لأنَّه نوعٌ من تقاطع النصوص، الذي يعطي النَّصَّ ثراء وغنى، وتهدف هذه الدراسة إلى الوقوف على نوعٍ من أنواع التناص، في شعر" النعمان بن بشير الأنصاري"، وهو التناص القرآني؛ بوصفه الأكثر والأظهر في شعره، فقد استمدَّ الشاعر كثيرًا من خطابه الشعريِّ من القرآن الكريم، وخلق علاقة بين نصِّه ( النَّص الحاضر) والقرآن ( النَّص الغائب)، عبر الطرق التناصيَّة المختلفة. كما تهدف هذه الدراسة إلى تقديم نماذج من التَّناص القرآنيِّ في شعره، وذلك من خلال دراسة نصوصه دراسة وصفيَّة، والكشف عن تداخلها وتفاعلها مع النصِّ القرآنيِّ. وقد توصلت الدراسة إلى أنَّ القرآن الكريم رسخ في ذهن النُّعمان بن بشير، وألفاظه حاضرة في ذاكرته، كما أنَّه استطاع أن يؤثّر على القارئ تأثيرًا بالغًا باستخدامه الصورة القرآنيَّة على شكل التناص.وهذا التعالق النَّصيُّ غالباً ما يرد فنيًّا في شعره على شكل التناص الإشاري، والتناص الامتصاصي، ثمَّ التناص المحوَّر الجزئيّ والكليّ،ثمَّ التناص الاقتباسي الجزئيّ،والتناص الاقتباسيّ الكليّ،مما يدلُّ على أنّه كان يتَّخذ من التناص القرآنيِّ طريقًا إلى بلوغ مراده اللّغويِّ الشِّعريِّ.كما كشفت الدراسة أنَّ شعره كان زاخرًا بالتناصات القرآنيَّة، وهذا دليل على تشربه للنصوص القرآنيَّة، وفهمه لدلالتها ومعانيها، وقدرته على توظيف مفردات القرآن وتراكيبه في نصوصه الشعريَّة.كذلك فقد جاء النصُّ القرآنيُّ بما يخدم المعنى الشعريِّ في نصِّ الشاعر، ويقوي دلالته، سواء أكان ذلك بوعي من الشاعر أم دون وعي منه.
Recommended Citation
Muflah Alrashidi, Amir Sammar
(2023)
"Quranic Intertextuality in Poetry of " Al-Nu'man Ibn Bashir Al-Ansari,"
UB Journal for Humanities: Vol. 2:
Iss.
3, Article 8.
DOI: https://doi.org/10.65073/1658-9343.1078
Available at:
https://ubjh.ub.edu.sa/home/vol2/iss3/8