العنوان
دراسة استكشافية لفوائد وتحديات استخدام تشات جي بي تي على برنامج اللغة الإنجليزية بجامعة بيشة
Abstract
This study was conducted during the early stages of ChatGPT's emergence to explore faculty members' perceptions of its benefits and challenges in the field of English as a Foreign Language (EFL). Employing an exploratory descriptive research design, the study gathered both quantitative and qualitative data from a sample of 58 faculty members at the University of Bisha, Saudi Arabia. A questionnaire consisting of closed-ended and open- ended items was utilized to collect information about the opportunities presented by ChatGPT and the challenges it poses in the field of EFL. The results indicated that while most EFL teachers held a highly positive view of ChatGPT's contribution to English language teaching and learning in higher education, some expressed concerns regarding issues such as plagiarism and overreliance on chatbots, with minimal effort from the learners themselves. No differences were reported in the teachers' perceptions of the benefits and challenges of using ChatGPT attributed to gender. Moreover, teachers with teaching experience between 6-10 years had significantly more positive perceptions compared to the other two groups. Based on these findings, the study suggests conducting further research with a larger sample size to uncover the actual utilization of ChatGPT and its impact on EFL learning and teaching. To harness the potential of this technology effectively, teachers can incorporate ChatGPT-based teaching methods to enhance students' language learning. The findings highlighted the importance of providing training to teachers on how to engage students positively with ChatGPT while mitigating its negative consequences.
الملخص
أجريت هذه الدراسة في بداية ظهور برنامج تشات جي بي تي وكان الهدف منها استطلاع آراء أعضاء الهيئة التدريسية حول الفوائد والتحديات التي صاحبت ظهوره في سياق تعلم وتعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. وتم الاعتماد على المنهج الوصفي في جمع وتحليل البيانات، و تكوّنت عينة الدراسة من 58 عضو هيئة تدريس بجامعة بيشة بالمملكة العربية السعودية. وكان الاستبيان المغلق والمفتوح هو أداة جمع بيانات الدراسة. وتشير النتائج إلى أن معظم الهيئة التدريسية لديهم آراء إيجابية عن تشات جي بي تي وإسهاماته في تدريس اللغة الإنجليزية في المستوى الجامعي. ولكن يرى البعض أن هناك مخاوف تتعلق بقضايا مثل الانتحال والاعتماد المفرط على الروبوتات، مما يحد من قدرات المتعلمين أنفسهم. ولم يتم الإفصاح عن أي فرق في إدراك المدرسين لفوائد استخدام البرنامج تُعزى لمتغير الجنس. وفي المقابل أظهرت النتائج تميز المعلمون ذوي الخبرة التدريسية بين 6-10 سنوات. الفوائد والتحديات المرتبطة باستخدام تشات جي بي تي في مقارنة بالمجموعتين الآخرين. ووفقاً لنتائج الدراسة يقترح الباحث القيام بأبحاث أخرى على عينة أكبر للبحث الاستخدامات والآثار المترتبة عليه. وتوصي الدراسة بتدريب أعضاء هيئة التدريس حول كيفية استثمار هذا التقدم التكنولوجي لتعزيز تعلم طلاب الإنجليزية وتجنب آثاره السلبية على العملية التعليمية.
Recommended Citation
Mohammed Ali, Jamal Kaid
(2023)
"Benefits and Challenges of Using ChatGPT: An Exploratory Study on English Language Program,"
UB Journal for Humanities: Vol. 2:
Iss.
3, Article 22.
DOI: https://doi.org/10.65073/1658-9343.1092
Available at:
https://ubjh.ub.edu.sa/home/vol2/iss3/22