•  
  •  
 

العنوان

النَّصُّ الموازِي فِي دِيوَانِ الآهِلِ بِالفَقْدِ ليَاسِين البُكَالِيِ: قِرَاءَةٌ سِيمْيَائِيَّةٌ

أسماء الباحثين باللغة العربية

عمر عيضه حسين الحارثي

Abstract

This research aims to shed light on the themes of loss in the collection of poems (The full of loss) by the Yemeni poet Yassin Al- Bukali. (1977). Light of a methodology that he planned for himself Especially, In the study of textual thresholds, a text-reading network leads to a comprehensible reading of the poet's poetic project. Emphasis on reading his poetic discourse through the text under study externally through its transcendentalism which intertwined with his internal discourse that is concerned with examining the functions that synergize. These together will be confirmed the dominance of the external theme of loss that dominates the parallel text. Besides that, the external reading resulting from the echoing reading of the text outside the boundaries of the diwan and the discourse on the body and the margin recognizes what the poet has published of the Diwan poems with pictures. These together may confirm or contradict our hypothesis. This research uses the semiotic method to track the different relationships between signifiers and signified. Also, it will be accessed to the general significance that effects on the poetic speech, the partial connotations of it and other forms parallel to it in the light of reading have multiple entries and ideas. A complete semiotic reading is focused on the search for meaning. Therefore , this paper was looked for the prominent themes of loss in the poet's poetic discourse through this collection ; to be a landmark on it , and an indication of generative contexts Whether from the poet's experience or the experience of Yemen.

الملخص

سَعَى هذَا البَحثُ إلى كشف ثيمَاتِ الفَقدِ في دِيوانِ (الآهلِ بالفَقْدِ) للشّاعِرِ اليمَنِيِّ يَاسين البُكَالِيّ (1977م) في ضَوءِ منهاجيَّةٍ اختَطَّها لنِفسِهِ؛ في دِراسَةِ العَتبَاتِ النَّصّيّة، تَؤولُ فيها شَبَكةُ قِراءَةِ النَّصِّ إلى قِراءَةٍ استيعابيّةٍ للمَشرُوعِ الشِّعريّ للشَّاعرِ؛ وتعني قراءةَ خطابَه الشّعريّ مِن خِلَالِ النَّصّ محَلّ الدِّراسَةِ خَارِجيًّا من خِلَال مُتعَاليَاتهِ، مُتشَابِكةً معَ خِطَابهِ الدَّاخليّ الذي يُعنى بفَحْصِ الدّوالّ التي تتَآزرُ؛ لتؤكّدَ هَيمنةَ ثيمة ِالفَقدِ الخارجيّةِ المسَيطِرةِ عَلَى النّصّ الموازي، وتؤازرُهما، في ذلكَ، القِراءَةُ الخارجيّةُ النَّاشئةُ عن قراءةِ صَدَى النَّصِّ خارجَ حدودِ الدّيوانِ، وخِطَابي المتنِ والهامِشِ مُسْتَأْنِسَةً بما نَشَرهُ الشَّاعِر ُمِن قَصَائدِ الدّيوانِ في صُورٍ، قد تؤكّد ما افترضناهُ من طرحٍ أو تخالفهُ. وهي في ذلك تَستَعينُ بمعَطيِاتِ المنهجِ السِّيميَائِيّ في تعقُّبِ العَلَائقِ المخْتلِفَةِ بينَ الدّوالِّ والمدلولاتِ، والوصولِ إلى الدّلالةِ العامّةِ التي تحكمُ خِطابَ الشَّاعرِ، والدّلالاتِ الجُزْئيّة المكَوّنة لها، أو الصُّور الأُخرَى الموازية لها في ضَوءِ قراءةٍ تتَعدَّدُ مَداخِلُها، وآليّاتهُا. ولأنَّ البحثَ عن المعنَى هو هدفُ كلّ قراءةٍ سيميائيّةٍ حسبَ منهاجيّةِ البحثِ؛ فقد فتّشْنا عن ثيماتِ الفقدِ البارزةِ في خطابِ الشَّاعرِ الشّعريّ من خلالِ هذا الدِّيوانِ؛ ليَكُونَ عَلامةً بارزةً عليهِ، وعلى مشروعهِ، ودلالةً على السِّياقاتِ المولّدةِ لَهُ، والنّاتجةِ عنهُ، سَواءٌ من تجربةِ الشَّاعرِ أو تجربةِ اليَمنِ السَّعيدِ الذي صارَ مُفعمًا بكُلّ آياتِ الفَقدِ.

Article Language

Arabic

Share

COinS