•  
  •  
 

العنوان

تجليات الذات والآخر في ديوان ( لرياح الأخيلية) لعبد العزيز العجلان

أسماء الباحثين باللغة العربية

كريمة دغيمان حسين العنزي

Abstract

This study aims to reveal the Manifestations of Self and Other in the Collection of (For Reyah Al-Akhyaliyyah) by Abdul-Aziz Al-Ajlan, by searching for the major theme of the Collection’s subject. Whereas the study attempted to reveal that theme by highlighting the search for the poetic self in the Collection as well as studying its conditions, in addition to the extent of compatibility with others, as well as examining the manifestations of poetic space. The study concluded with some results, including; The search for the Self in this study is manifested in the poet’s demonstration of the questions in the spaces of the Collection, through methods filled with details, bearing questions through which the poet tries to question things around him. The narration technique is indicative of the presence of the poet’s personality with the first person pronoun, through the direct narration method, as well as the presence of the third person pronoun (he) through the indirect narration method; in order to try to find himself. Through this poetic experience, the poet was able to transform the poem from traditional lyric to broader horizons such as self-centering, under some cases it has emerged, including: the lover self, the waiting self, and the distressed self, expressing the new experience that represents the privacy in his poetry, as this self has remained apparent in all its conditions, specially its concentration in poems, its identification with the other, its integration into the same in some places, and its transformation from the state of the speaker to the state of the addressee. All of this represents the peculiarity of the poetic self in modern poetry and the transformations that has been in the poet's poetry, as the poet's compatibility with the other self has appeared through acceptance, recalling memories, and mentioning the merits. The poetic space came expressing the poet's self and his search for the same as well as his relationship with the other self.

الملخص

تتجه هذه الدراسة إلى الكشف عن تجليات الذات والآخر في ديوان (لرياح الأخيلية) لعبد العزيز العجلان، من خلال البحث عن الثيمة الكبرى لموضوع الديوان، إذ حاولت الدراسة الكشف عن تلك الثيمة عبر الوقوف على البحث عن الذات الشاعرة في الديوان والبحث في أحوالها، وعلى مدى التوافق مع الآخر وكذلك الوقوف على تجليات الفضاء الشعري. وختمت الدراسة بنتائج منها: إن البحث عن الذات في هذه الدراسة تمظهر في بسط الشاعر للأسئلة في مساحات الديوان، عبر أساليب متخمة بالتفاصيل، تحمل تساؤلات يحاول الشاعر استنطاق الأشياء من حوله. وتأتي تقنية السرد دالة على حضور شخصية الشاعر بضمير المتكلم، عبر الأسلوب السردي المباشر، وبحضور ضمير الغائب (هو) عبر أسلوب السرد غير المباشر؛ ليحاول فيها البحث عن ذاته. واستطاع الشاعر من خلال تجربته الشعرية هذه أن يحول القصيدة من الغنائية التقليدية إلى آفاق أرحب كالتمركز حول الذات، وبرزت في أحوال منها: الذات العاشقة، والذات المنتظرة، والذات المأزومة. وهذه الأحوال جاءت معبرة عن التجربة الجديدة التي تمثل الخصوصية في شعره فالذات هذه ظلت ملحة في أحوالها على تمركزها في القصائد وعلى تماهيها مع الآخر واندماجها فيه في بعض المواضع وعلى تحولها من حال الأنا إلى حال المخاطب، وكل هذا يمثل الخصوصية للذات الشاعرة في الشعر الحديث والتحولات التي جاءت في شعر الشاعر. وأن توافق ذات الشاعر مع الآخر ظهر من خلال التقبل واستدعاء الذكريات وذكر المحاسن. وأن ورود الفضاء الشعري جاء معبرًا عن ذات الشاعر وبحثه عنها وعن علاقته بالآخر.

Article Language

Arabic

Share

COinS