العنوان
التدرج في حذف التشكيل من نصوص القراءة لمتعلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها في المستوى المتقدم. "دراسة تجريبية"
Abstract
The study aims to address the difficulties experienced by learners when exposed to unformed reading text, by proposing a mechanism to gradually remove diacritical marks in advanced levels, to achieve the objectives of the study, the descriptive approach based on analysis was followed, as it is most appropriate for the nature of the study. Study tools were prepared and pre and post tests were applied for the target sample (94) learners. The application of the proposed mechanism continued for a period of three months. Then the researcher measured and interpreted the results. The results of the study indicated that there were differences Statistics between the two samples (A, B) in the correctness and speed of reading. The study benefited from the double deficit theory in explaining the reading difficulties of texts devoid of diacritical marks in the two samples. The study concluded with many results, the most important of which was the success of applying the proposed mechanism in solving the problem of reading texts free of Diacritical marks for learners of Arabic to non-native speakers at the advanced level
الملخص
تهدف الدراسة إلى معالجة ما يعانيه المتعلمون من صعوبات عند تعرضهم لنص قرائي غير مشكّل وذلك من خلال اقتراح آلية لحذف علامات التشكيل تدريجيا في المستويات المتقدمة، ولتحقيق أهداف الدراسة تاستخدم الباحث المنهج التجريبي كونه الأنسب لطبيعة الدراسة. وتم إعداد أدوات الدراسة وتطبيق الاختبارات القبلية والبعدية للعينة المستهدفة (94) متعلماً، واستمر تطبيق الآلية المقترحة مدة ثلاثة أشهر، ثم قام الباحث بقياس النتائج وتفسيرها، وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق إحصائية بين العينتين (أ، ب) في صحة القراءة وسرعتها واستفادت الدراسة من نظرية العجز المزدوج في تفسير صعوبات القراءة للنصوص الخالية من علامات التشكيل عند العينتين، وخلصت الدراسة إلى العديد من النتائج كان من أهمها نجاح تطبيق الآلية المقترحة في حل مشكلة قراءة نصوص خالية من علامات التشكيل عند متعلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها في المستوى المتقدم.
Recommended Citation
Abdullah Alshehri, Dhafer Ali
(2023)
"Gradual deletion of diacritics from reading text for learners of Arabic for non-native speakers at the advanced level: " experimental study ","
UB Journal for Humanities: Vol. 2:
Iss.
3, Article 14.
DOI: https://doi.org/10.65073/1658-9343.1084
Available at:
https://ubjh.ub.edu.sa/home/vol2/iss3/14