العنوان
اشتراطات التلقي والتجربة الجمالية في الخطاب السردي الساخر: المقروء والمُشاهَد "سواليف خاثرة" لأحمد الفهيد و"سيلفي" لخلف الحربي نموذجا
Abstract
This research discusses the requirements for receiving the sarcastic narrative discourse in the modern Saudi narration, comparing between what is read and what is seen, by focusing on the qualitative characteristics of the discourse, It aims to keep pace with the march of Saudi creativity towards maturity in its various manifestations. Irony is the art of receiving, it requires tools other than reading, and satirical writing calls for satirical reading, and this leads to the methodological tool of research, which is what reading theories provide means of revealing the requirements for receiving sarcastic discourse. This research aims to highlight the characteristics of satirical writing through the experiences of the two writers Khalaf Al-Harbi and Ahmed Al-Fahd. In their experience, "Sawalef Khatera", while Al-Harbi provided an experience in many dramas worthy of study, in the field of dramatic writing. Requirements for receiving and aesthetic experience in the sarcastic narrative discourse: the read and seen, in"Sawalef Khatera" by Ahmed Al-Fahid and "Selfie" by Khalaf Al-Harbi
الملخص
يناقش هذا البحث اشتراطات التلقي للخطاب السردي الساخر، في السرد السعودي الحديث، مقارنة بين المقروء والمشاهد، وذلك بالتركيز على الخصائص النوعية للخطاب، ويهدف لمواكبة مسيرة الإبداع السعودي نحو النضج في مختلف تجلياته. السخرية هي فن التلقي، فهي تتطلب أدوات مغايرة للقراءة، تلك القراءة هي شرط تفرضه اللغة المغايرة لخطاب السخرية، الكتابة الساخرة تستدعي قراءة ساخرة، ويقود ذلك إلى الأداة المنهجية للبحث وهي ما تقدمه نظريات القراءة من وسائل للكشف عن اشتراطات التلقي للخطاب الساخر. ويمكن ملاحظة ندرة هذا الفن في النتاج الإبداعي الكتابي السعودي، نظرا لاشتراطاته الدقيقة، كتابة وقراءة، في حين أن إقبال القارئ عليه كبير، ويهدف هذا البحث لإبراز خصائص الكتابة الساخرة، وإشكالاتها الجمالية والخطابية، من خلال تجربتي الكاتبين خلف الحربي، وأحمد الفهيد. وهما يجمعان في تجربتهما بين المقالة الصحفية وفنون أخرى، إذ قدم أحمد الفهيد تجربة في كتابة السيرة الذاتية في مؤلفه: "سواليف خاثرة"، في حين قدم الحربي تجربة في أعمال درامية عديدة، جديرة بالدرس، في حقل الكتابة الدرامية، ومن أعماله مسلسل: "سلفي"، ومسرحية "الذيب في القليب". ويهدف البحث من خلال مقاربة التجربتين للكشف عن اشتراطات التلقي لنوعين من خطاب السخرية: المكتوب والمشاهد.
Recommended Citation
Hasan Alzahrani, Alma Saleh
(2023)
"Receiving requirements and aesthetic experience in the sarcastic narrative discourse: what is read and seen "Sawalef Khatera" by Ahmed Al-Fahid , and "Selfie" by Khalaf Al-Harbi,"
UB Journal for Humanities: Vol. 2:
Iss.
3, Article 11.
DOI: https://doi.org/10.65073/1658-9343.1081
Available at:
https://ubjh.ub.edu.sa/home/vol2/iss3/11