•  
  •  
 

العنوان

البلاغة وسؤال المنهج عند الخطابي

أسماء الباحثين باللغة العربية

صالح سعيد الزهراني

Abstract

This research concerns the research in the concern of knowledge, and the question of the approach in the rhetorical, it was the research problem that led him to write (the statement of the miracle of the Qur'an) his feeling that there is a problem in identifying the rhetorical miracles in the Holy Quran, their awareness of the eloquence of the Qur'an was a problem referred to a thumb, which requires going beyond this perception to a deeper and more detailed vision, was (research in the inside of the illness) was the solution of this problem, and this principle was focused in trilogy: The eloquence of the word, the good systems, and the validity of the meaning, and the answer to the question of the curriculum required a hajj argument accompanied by evidence and evidence to cut off the arguments of the doubters in the Qur'anic rhetoric, on which a hejjaj project in Arabic rhetoric was founded worthy of research and accountability.

الملخص

يُعنى هذا البحث بالبحث في قلق المعرفة، وسؤال المنهج عند الخطّابي، فقد كانت المشكلة المنهجية التي دفعته إلى تأليف (بيان إعجاز القرآن) شعوره بوجود مشكلة في تحديد البلاغيين لجهة الإعجاز البلاغي في القرآن الكريم، فأدراكهم لبلاغة القرآن إشكالٌ أحال به إلى إبهام، الأمر الذي يوجب تجاوز هذا الإدراك إلى رؤية أكثر عمقاً وتفصيلاً. فكان (البحث في باطن العلة) هو حلّ هذا الإشكال، وقد تركز هذا المبدأ في ثلاثية: فصاحة اللفظ، وحسن النظم، وصحة المعنى، وقد استعادت الإجابة عن سؤال المنهج مرافعة حجّاجية مصحوبة بالأدلة والبرهين لقطع حجج المشكّكين في البلاغة القرآنية، تأسس عليها بعد ذلك مشروع حجّاجي في البلاغة العربية جدير بالبحث والمساءلة.

Article Language

Arabic

Share

COinS