العنوان
الاحتجاج بعدم السماع دراسة في النحو الكوفي
Abstract
This study handles the technique of “Collage” how it appears in modern Saudi novel as a postmodernism technique and an experimental phenomenon used and functioned by Saudi novelists in their novel texts. It is obvious that this technique has not been scientifically and separately studied in a way that can cope with its distinguished existence in the Saudi novel products. Hence, the importance of this study is that it is the first of its kind, according to my knowledge, that handles the collage structure in a closely, interrogatively and interpretatively way. I have depended upon the internal immanence approach accompanied by the contextual approaches that deepen our understanding to texts. The study’s sample has included three Saudi novels that were chosen depending upon their diversity that achieves the research’s goals in addition to their comprehensiveness that can be used to give answers for a number of questions most importantly are: How was Collage functioned in Saudi novels? What are its most prominent styles and formats? What is its relation to the structures of novel architecture? What are the structural and interpretative semantics that were raised by it through the studied novel texts? Accordingly, the study consisted of an introduction, two sections and a conclusion. The introduction has given a short brief about “collage” displaying its deep roots in art and fine arts in a general way uncovering its relation to the written narrative arts. Then, the introduction has given a definition to the narrative collage shedding the light upon its importance and functions. The first section has handled the growing total collage while the second section has handled the limited partial collage (the linguistic and visual collage). The study ended with a conclusion of the most prominent results and recommendations .
الملخص
عندما اتجه القدماء إلى التصنيف في النحو اعتمدوا في أول أمرهم على السماع والقياس، فكان إثبات الأحكام ونقضها معتمدًا على ما أثبته السماع أو القياس أو هما معًا، فإنْ فُقِد السماع فعندئذٍ يتطلب الأمر بيان منهج النحويين في ذلك؛ لذا يسعى البحث إلى: • التعرف على مصطلح (عدم السماع). • دراسة أثر (عدم السماع) عند فريق من النحويين، وهم النحويون الكوفيّون. • التعرف على الأسباب التي تدفعهم إلى الاحتجاج (بعدم السماع). • بيان أثر (عدم السماع) في أحكامهم النحوية وآرائهم وتعليلاتهم. منهج البحث: المنهج الوصفي والتحليلي. أهم النتائج: أثبت البحث استخدام النحاة الكوفيين دليل عدم السماع، واتصاف تناولهم له بخصائص وسمات منهجية وأسلوبية واضحة، وأثبت البحث ما يدل على قوة احتجاجهم به، وأكّد أن أكثر الأسباب التي أدت إلى هذا الاحتجاج لا تخرج عمّا عُرف به الكوفيون من التوسع في رواية المسموعات عن العرب، كذلك أثبت البحث الأثر البارز لهذا الاحتجاج في صياغة أحكامهم النحوية ووضع القواعد، وأيضًا في آرائهم وتعليلاتهم. توصيات البحث: يوصي البحث بأهمية العناية بمجال الأدلة العدمية؛ إذ يحتاج إلى مزيد دراسة؛ لمحاولة كشف دوره في النحو العربي، وبيان تعامل النحاة معه
Recommended Citation
Saad Aldakheel, Abdulrahman Mohammed
(2025)
"Invoking by Not Hearing, A Study about Alkufi Grammar,"
UB Journal for Humanities: Vol. 1:
Iss.
1, Article 3.
Available at:
https://ubjh.ub.edu.sa/home/vol1/iss1/3