•  
  •  
 

العنوان

جماليات الانزياح التركيبي في رائية العباس بن الأحنف)غضب الحبيب فهاج لي استعبار(

أسماء الباحثين باللغة العربية

د. طامي دغليب الشمراني

Abstract

This study explores syntactic deviation (inziyāḥ tarkībī) in the poetry of al-ʿAbbās ibn al-Aḥnaf (d. 194 AH), focusing on his rāʾiyya poem that opens with: “The beloved grew angry, and my weeping stirred— By God, I am haunted by what I fear.”Syntactic deviation—defined as the intentional violation of strict grammatical norms—is examined as a linguistic and rhetorical phenomenon that departs from conventional structures. This particular poem was chosen for its rich deployment of stylistic devices and for showcasing the poet’s expressive power and sincere emotional tone.The study concentrates on two primary forms of deviation: inversion (taqdīm wa-taʾkhīr) and grammatical shift (iltifāt), including changes in pronouns and verb tenses. Using a stylistic methodology, the research seeks to answer two central questions: 1. What are the manifestations of structural displacement present in the poem under study? 2. Did the structural displacement achieve its intended rhetorical and psychological goals? The study relied on the descriptive analytical approach that monitors and analyzes the phenomenon, relying on other approaches such as the stylistic approach, which is concerned with studying stylistic phenomena, revealing their aesthetics, and capturing the fixed or latent connotations in them, and the historical approach. The study reached a number of conclusions, including that this phenomenon was intentional on the part of the poet, and through it he was able to surprise, amaze, and attract the reader’s attention, on the one hand, by violating strict linguistic rules.

الملخص

تسعى هذه الدّراسة إلى تناول ظاهرة الانزياح التّركيبيّ في شِعر العبّاس بن الأحنف(ت 194هـ)أحد شعراء العصر العباسي؛ كون الانزياح- بصورة عامّة- ظاهرة من الظّواهر النّحويّة، والبلاغيّة المغايرة لما هو مألوف في القواعد النحوية، وقد وقع اختيارنا على قصيدته الرّائيّة، والّتي مطلعها: غَضِبَ الحَبِيبُ فَهَاجَ لِي اسْتِعْبَارُ وَاللهُ لِي مِمَّا أُحَاذِرُ جَارُ نظرًا لاشتمالها على هذه الظّاهرة من جهة، يُضاف إلى ذلك تمتّع الشّاعر بقدرات أُسلوبيّة عالية مكّنته من استثمار هذه الظّاهرة، وغيرها من الظّواهر الأسلوبيّة؛ للتّعبير عن المعاني الّتي اختلجت في نفسه، وكذا التّعبير عن العاطفة الصّادقة الّتي تبدّت في هذه القصيدة، فضلًا عن دور هذه الظّاهرة في تشكيل لغته الشِّعريّة، على نحو يكسبها طاقات إيحائيّة، وأبعادًا جماليّة من جهة أخرى. تعرّضت الدّراسة إلى بعض أشكال الانزياح التّركيبيّ، وهي: التّقديم والتّأخير، والالتفات في الضّمائر، وصيغ الأفعال، والأساليب الإنشائية، وتكمن مشكلة الدّراسة في الإجابة عن السّؤالين الآتيين: 1. ما مظاهر الانزياح التركيبي الماثلة في القصيدة محل الدراسة؟ 2. هل حقّق الانزياح التّركيبيّ الغايات البلاغيّة، والنّفسيّة المرادة منه؟ وقد اتّكأت الدّراسة على المنهج الوصفي التحليلي الذي يرصد الظاهرة ويحللها، مع الاتكاء على مناهج أخرى كالمنهج الأسلوبيّ، الّذي يُعنى بدراسة الظّواهر الأسلوبيّة، وتجلية جماليّاتها، واقتناص الدّلالات القارّة، أو الكامنة فيها، والمنهج التاريخي، وتوصّلت الدراسة إلى مجموعة من النّتائج، منها: أنّ هذه الظّاهرة كانت مقصودة عند الشّاعر، وقد استطاع من خلالها أن يفاجئ القارئ، ويدهشه، ويُثير انتباهه من ناحية تعتمد على خرق القاعدة اللّغويّة الصّارمة.

Article Language

Arabic

Share

COinS